Uppigard Natadal

Telemark

Colour concept for six rooms and a dining room, "Tradition and Renewal». The award-winning farm Uppigard Natadal in Telemark with long traditions dating back to the year 1000, is nicely located on a steep slope 442 m above sea level, surrounded by mountains and with great views. The place is frequently used, among other things, for courses and conferences, and other activities all year round. During an on-site inspection, I found that the rooms which had to be be designed with color were very different, both in terms of size, architecture and lighting conditions through the windows. A main intention with the colour scheme was to create a context and an overall impression of the rooms, at the same time as each room should have its own character. Based on the traditional colour scheme typical of western Telemark, I interpreted the colour choice towards a modern and place-appropriate use of colour, also capturing "the spirit of the place".This opened up for an exciting meeting between old and new, emphasizing old traditions through the contrast to the new. Since there were not the same elements in all rooms, like ceiling beams, narrow and wide moldings, crown bed, aso, I used other principles and tools to achieve balance in each room as well as to create an overall impression.

 

Fargekonsept for seks rom og spisestue, "Tradisjon og fornyelse". Den prisbelønte gården Uppigard Natadal i Telemark med lange tradisjoner fra år 1000, ligger fint i en bratt skråning 442 moh, omgitt av fjell og med flott utsikt. Stedet blir ofte brukt, blant annet til kurs og konferanser, og andre aktiviteter året rundt. Under en befaring på stedet fant jeg ut at rommene som skulle innredes med farger var veldig forskjellige, både når det gjaldt størrelse, arkitektur og lysforhold gjennom vinduene. En hovedintensjon med fargevalget har vært å skape en sammenheng og et helhetsinntrykk av rommene, samtidig som hvert rom skulle ha sin egen karakter. Med utgangspunkt i tradisjonelle farger typiske for Vest - Telemark, tolket jeg fargevalget mot en moderne og stedstilpasset fargebruk, som også skulle fange "stedets ånd". Dette åpnet for et spennende møte mellom gammelt og nytt, hvor gamle tradisjoner ble fremhevet gjennom kontrasten til det nye. Siden vi ikke fant de samme elementene i alle rom, som takbjelker, smale og brede lister, kroneseng, osv, brukte jeg andre prinsipper og virkemidler for å oppnå balanse i hvert rom, og samtidig skape et helhetsinntrykk.