Landscape from Finnmark

Kirkenes Snowhotel

A few years ago I was invited to give a lecture in Narvik, Northern Norway. About the influence of light and colours upon us and our surroundings. Several collaborations on projects followed, including the public art commission at Kirkenes Snowhotel. The result was "Landscape from Finnmark", a nearly 10 m long painting with iridescent / interferent media on a special type of acrylic glass that spreads the light evenly. I worked on it at Edvard Munch's large studio in Ekely, Oslo, and then sent it 1400 km. far north, to Kirkenes. There was mounted directly on the glass facade of Låven, a restored barn, which is part of a larger complex at Kirkenes Snowhotel. Planned on scale in relation to the landscape with the mountain and large plains that we see outside, the glass plates are cut at the top as the outline of the mountain. Mounted on the large glass facade, the painting mixes with nature. With the world's northernmost forest of downy birch which we find in Finnmark as a starting point, the painting, depicts vegetation and fauna from the area, overlapping nature, so that for example a painted bird appears to be sitting on a real branch. Painting and glass are edge-lit from below, with LED RGB light sources, programmed by me with changing scenarios. The motif is affected by both daylight and the light that flows through the glass, and is constantly changing to countless shades depending on the time of day, the weather and the seasons. Some of the figures ingraved in the acrylic glass are not visible in strong sun, but appear in the twilight when the light falls at certain angles and when it gets dark.The lighting scenarios move slowly, imperceptibly, and when looking out from inside while its getting dark, the motif acts like traces of the landscape that has vanished.

 

For noen år siden ble jeg invitert til å holde et foredrag i Narvik, Nord-Norge. Om lysets og fargens påvirkning på oss og våre omgivelser. Flere samarbeid om prosjekter fulgte, inkludert det offentlige oppdraget ved Kirkenes Snowhotel. Resultatet ble "Landskap fra Finnmark", et nesten 10 m langt maleri med iriserende / interfererende medier på en spesiell type akrylglass som sprer lyset jevnt. Jeg jobbet med det på Edvard Munchs store studio i Ekely, Oslo, og sendte det deretter 1400 km. Opp i nord, til Kirkenes. Det ble montert direkte på glassfasaden til Låven, en restaurert låve, som er en del av et større kompleks på Kirkenes Snowhotel. Planlagt i målestokk i forhold til landskapet med fjellet og de store slettene vi ser utenfor, ble glassplatene kuttet øverst som konturen av fjellet. Montert på den store glassfasaden blandes maleriet med naturen. Med verdens nordligste skog av dunbjørk som vi finner i Finnmark som utgangspunkt, viser maleriet vegetasjon og fauna fra området, og overlapper naturen, slik at for eksempel en malt fugl ser ut til å sitte på en virkelig gren. Maling og glass er kantbelyst nedenfra, med LED RGBW - lyskilder, programmert av meg med skiftende scenarier. Motivet påvirkes av både dagslys og lyset som strømmer gjennom glasset, og endrer seg stadig til utallige nyanser avhengig av tid på dagen, været og årstidene. Noen av figurene gravert i akrylglasset er ikke synlige i sterk sol, men vil vises i skumringen når lyset faller i visse vinkler og når det blir mørkt. Lysscenarioene beveger seg sakte, umerkelig, og når en ser ut fra innsiden mens natten faller på, står motivet igjen som spor av landskapet som har forsvunnet.